A130841A13 |
Educació Emocional Escolar. Formació i assessorament per a la implantació d’un projecte propi d’Educació Emocional |
2023-2024 |
Taller. Educació Infantil-Primària |
|
|
|
5/10/2023 - 30/5/2024 (25 hores) de 12:30h a 14:00h |
|
ESC Mestres Montaña |
|
c. Esteve Terrades, s/n (Granollers)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Servei Educatiu Vallès Oriental I
|
| |
|
|
| |
Accessos |
Veure Plànol
|
Inscripció |
01/09/2023 - 05/10/2023 |
|
|
Descripció i Metodologia: |
Aquesta formació té la finalitat de desenvolupar les competències emocionals de persones dedicades al món de l'educació partint del model pentagonal de competències emocionals dissenyat per Rafael Bisquerra i el GROP (Grup de Recerca d'Orientació Psicopedagògica) de la Universitat de Barcelona.
La present formació té el propòsit de treballar i entrenar les 3 competències emocionals intrapersonals -consciència, regulació i autonomia emocional- i les 2 competències emocionals interpersonals -competència social i de vida i benestar-. D'aquesta manera comprenem a nivell teòric i vivencial què és l'Educació Emocional (EE) i com poder esdevenir facilitadors de competències emocionals.
Cadascuna de les sessions d'entrenament emocional té un espai per a la transferència dels aprenentatges emocionals, construint-se, així, un Pla de Transferència a l’aula per a continuar avançant en el propòsit d’implantar un programa d’Educació Emocional a l’escola.
|
| |
Objectius |
•Conèixer el model pentagonal de competències emocionals com un referent.
• Comprendre el que són les competències emocionals.
• Desenvolupar les competències emocionals de les participants.
• Integrar les competències emocionals en la cultura emocional de centre.
• Generar benestar emocional en la comunitat educativa.
• Instaurar les bases d’un programa d’Educació Emocional de l’escola.
|
| |
Continguts |
Cadascun dels mòduls té una temporització de 3 hores i se centra en cadascuna de les cinc competències emocionals del model competencial del GROP de la UB.
Mòdul 1
· Justificació de l’Educació Emocional.
· Conceptes bàsics sobre emocions i competències i microcompetències emocionals.
· Consciència emocional
Què és el que sento i el que senten els demés?
El desenvolupament de la consciència emocional pretén l'aprenentatge de bons hàbits emocionals per a integrar les següents
microcompetències emocionals següents:
• Prendre consciència de les pròpies emocions.
• Donar nom a les emocions a partir de desxifrar les sensacions al cos.
• Conèixer la interacció entre cos, cognició i comportament.
• Comprendre de les emocions dels altres
Mòdul 2
· Regulació emocional
Què faig amb aquesta ràbia o tristesa que sento?
Amb el treball en regulació emocional es vol incorporar bons hàbits emocionals per a integrar les microcompetències emocionals que
configuren la regulació emocional:
• Permetre la vivència de les emocions.
• Observar com les podem regular.
• Expressar-les adequadament.
• Aprendre mecanismes d’afrontament.
• Auto generar emocions positives.
Amb el treball de la fase de la introspecció i la fase de la inspiració es vol situar el procés de desenvolupament emocional de les participants en el marc de la pròpia vida, dels propis propòsits i sentit vital, i de l’autenticitat.
Mòdul 3
· Autonomia emocional
Com aprendre a estimar-me i automotivar-me?
L’enfortiment de l’autonomia emocional té com a objectiu integrar bons hàbits emocionals per a facilitar l’adquisició de les
microcompetències que la componen:
• Acceptar plenament les emocions que sentim.
• Aprendre a augmentar l’autoconcepte i l’autoestima.
• Responsabilitzar-nos de la interioritat: necessitats pròpies i
automotivació.
Mòdul 4
· Competència social
Com puc comprendre els demés?
La competència social té com a finalitat adquirir bons hàbits emocionals per a relacionar-nos positivament i saludablement amb les altres persones mitjançant l’adquisició de les microcompetències següents:
• Enfortir l’assertivitat i l’empatia, claus per a evitar conflictes.
• Aprendre a gestionar els conflictes.
• Generar més prosocialitat.
Mòdul 5
· Competències per la vida i el benestar
Com puc esdevenir la persona que vull ser?
Les competències per a la vida i el benestar estan relacionades amb els bons hàbits que ens ajuden a autogenerar-nos benestar
emocional i satisfacció vital mitjançant el desenvolupament de les següents microcompetències:
• Generar climes emocionals positius en la nostra comunitat educativa.
• Esdevenir la persona que vull ser.
• Viure una vida amb sentit.
|
| |
Avaluació |
- Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials.
- Qüestionari de valoració d'assistents i formador.
- Memòria valorativa de l'ED.
|
| |
Requisits de certificació |
- Realització i presentació de la tasca demanada (altres requisits).
- Valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb
l’aprofitament.
|
| |
Persones destinatàries |
Claustre del centre
|
| |
E-mail |
a8930013@xtec.cat
|
| |
ODS |
ODS4 - Educació de qualitat |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dijous |
05/10/2023 |
1230 |
1400 |
Sessió 2 |
dijous |
26/10/2023 |
- |
- |
Sessió 3 |
dijous |
02/11/2023 |
- |
- |
Sessió 4 |
dijous |
09/11/2023 |
- |
- |
Sessió 5 |
dijous |
23/11/2023 |
- |
- |
Sessió 6 |
dijous |
30/11/2023 |
- |
- |
Sessió 7 |
dijous |
11/01/2024 |
- |
- |
Sessió 8 |
dijous |
25/01/2024 |
- |
- |
Sessió 9 |
dijous |
15/02/2024 |
- |
- |
Sessió 10 |
dijous |
22/02/2024 |
- |
- |
Sessió 11 |
dijous |
30/05/2024 |
- |
- |
|
| |